Tag archives for musyrif

image-2619

Pulang Dari Raudhah

Rabu malam Khamis ada pengajian kelas tafaquh. Budak-budak kaki Islamis bagi nama program Raudhah. Kata mereka, majlis ilmu itu salah satu taman syurga. Taman syurgalah sangat; air masak pun tiada, inikan pula air telaga Kautsar. Balik dari kelas, jalan belakang akhawat. Macam biasa, akhawat-akhawat ini dinamakan pulang bermusyrif walaupun musyrif mereka nun di depan sana entah tahu atau tidak apa yang terjadi pada akhawat paling belakang. Saya perasan dua akhawat paling belakang jalan terhegeh-hegeh melenggang macam itik, perlahan gila nak mati. Saya ...
Click here to read more »

image-1922

Walk, So That I Can See You

Isu Musyrif adalah suatu isu yang lapuk. Bila sebut isu musyrif, akan terbayang di minda persoalan berikut: Akhawat guna musyrif = bagus. Boleh buat zaujah nanti. Pandai jaga diri. Akhawat tak guna musyrif = dah tak lama nanti kena rogol lah tu. Padan muka. Aku Cina tepuk tangan je lah. Ikhwah liat nak jadi Musyrif, call tak angkat-angkat. Dah angkat buat suara mesin konon salah nombor. Musyrif lewat, tunggu berjam-jam tak sampai-sampai. Bila dah sampai, buat muka tak bersalah. Akhawat nak gerak lagi 5 minit ...
Click here to read more »

image-1254

Cerpen: Gemersik Kalbu

“Morning.” “Morning,” balas Puan Zarina. Suffian mencium tangan ibunya lalu mengambil tempat di sebelah. “Ini ada kuih bingka roti dari Kampung Baru. Papa punya favourite,” ujar Suffian sambil meletakkan tupperware di atas atas meja. Dia tersenyum memandang Raihana. “Hai,” sapa Suffian. Raihana terkebil-kebil membisu. “Pagi-pagi lagi dah sampai. Selalunya susah nak bangun pagi,” Puan Zarina memerli anak lelakinya. “Eh, Ma. Kan kata Ana ada kelas pagi. Kalau saya sampai lambat nanti lambat pula dia masuk kelas,” balas Suffian. Dia menuang jus oren ke dalam gelas. “Betul ...
Click here to read more »
image-615

Reminiscing…

Tiada modal hendak menulis, tapi mungkin boleh membebel? 1. Kenapa Saya Tidak Suka Pergi Rumah Perempuan Sila klik sini dan baca bebelan beberapa tahun lepas. Rumah perempuan itu sememangnya maksiat, dan sejarah sentiasa berulang kembali. p/s: Tapi kali ini memang bukan salah saya. Haha 2. Kenapa Pula Musyrif Itu Menyusahkan? Adik saya 2 orang perempuan ingin pergi shopping. Maka dia ajak saya. Waktu itu pukul 8 malam lepas Maghrib. 'Jadah engkau orang nak shopping baju ngan tudung malam-malam buta? Pergi la esok, along lempang kang baru ...
Click here to read more »
image-401

Bimbang…

Ahah tiba-tiba rasa bimbang. 1. Bimbangkan keselamatan Kisah akhawat dicederakan, serta peringatan daripada kak Remi mengenai keselamatan akhawat sangat membimbangkan. Super senior akhawat dulu-dulu sangat ganas. Ingat lagi kak Battah yang diumpat kerana suara beliau (bukan saya tapi orang lain :P). Biasalah; mengumpat dan bercerita tentang orang adalah perkara yang best. Abang Hamdan pun sama. Dengan kami bercakap lemah lembut, tapi dengan Arab, macam menjerit dan menengking. Mungkin kerana zaman dulu duduk seorang diri. Orang kata kena pandai berdikari. Kena adapt dengan budaya ...
Click here to read more »
image-155

Ditangkap Basah

Ataupun Inggerisnya: Caught Red-Handed. Kisah ini mungkin kelakar, mungkin juga menyayat hati, mungkin juga sekadar kisah biasa yang akan membuatkan anda semua berkata, 'Baru tahu ke?' Semalam (6 Oktober) Ehmad Hamdi membuat majlis makan malam di rumahnya. Maka sekitar waktu Maghrib memang saya tidak dapat menghulurkan pertolongan kepada mereka yang memerlukan =P. Bertuahlah mereka yang meminta tolong selepas Isyak; itupun terkejar-kejar menemui Yim yang datang dari Iskandariah untuk meminjam barang. Saya pulang selepas Isyak, bersama Pemenang. Sewaktu melalui kawasan Imarah 9, beliau terperasan ...
Click here to read more »