Tag archives for akhawat

image-2633

Cerpen: Titik Hitam Pada Kertas Putih

Rahim guling-guling atas katil. Rambut serabai, muka masam. Bantal golek sudah atas lantai, ditendang-tendang waktu berguling tadi. Selimut sudah rupa kain buruk, berpintal-pintal di hujung katil. Amir yang sedang main Counter-Strike berpaling ke belakang. Geleng-geleng kepala melihat teman sebiliknya. 'Woi, engkau kenapa?' Dia boleh teka kenapa Rahim begitu, tapi sengaja mahu memulakan perbualan. Rahim duduk di birai katil. Bantal golek dicapai dari lantai, dicampak ke satu sudut. 'Aku kena reject lagi.' Amir ingin ketawa tapi ditahan dalam hati. Masuk kali ini sudah tiga kali nampaknya ...
Click here to read more »

image-2619

Pulang Dari Raudhah

Rabu malam Khamis ada pengajian kelas tafaquh. Budak-budak kaki Islamis bagi nama program Raudhah. Kata mereka, majlis ilmu itu salah satu taman syurga. Taman syurgalah sangat; air masak pun tiada, inikan pula air telaga Kautsar. Balik dari kelas, jalan belakang akhawat. Macam biasa, akhawat-akhawat ini dinamakan pulang bermusyrif walaupun musyrif mereka nun di depan sana entah tahu atau tidak apa yang terjadi pada akhawat paling belakang. Saya perasan dua akhawat paling belakang jalan terhegeh-hegeh melenggang macam itik, perlahan gila nak mati. Saya ...
Click here to read more »

image-1986

Ditutup Kepalanya, Kakinya Terbuka

Pertama kali dalam sejarah bulatan Perbidanan dan Sakit Puan, kita datang ke kelas awal. Apabila berjalan kaki awal pagi maka akan bertembung dengan gerombolan pelajar yang turut sama menuju ke fakulti. Lantas kita terlihat seorang akhawat yang sungguh ayu bertudung labo. Melihat beliau mendatangkan keinsafan kepada diri ini kerana teringat kisah seorang sahabat bernama Saidina Mus3ab bin Umair. Watak Mus3ab dalam Qamar Bani Hashim - digambarkan berubah dari seorang yang bermewah-mewah kepada seorang yang sangat dhaif. Kisah Saidina Mus3ab secara ringkasnya boleh ...
Click here to read more »
image-1922

Walk, So That I Can See You

Isu Musyrif adalah suatu isu yang lapuk. Bila sebut isu musyrif, akan terbayang di minda persoalan berikut: Akhawat guna musyrif = bagus. Boleh buat zaujah nanti. Pandai jaga diri. Akhawat tak guna musyrif = dah tak lama nanti kena rogol lah tu. Padan muka. Aku Cina tepuk tangan je lah. Ikhwah liat nak jadi Musyrif, call tak angkat-angkat. Dah angkat buat suara mesin konon salah nombor. Musyrif lewat, tunggu berjam-jam tak sampai-sampai. Bila dah sampai, buat muka tak bersalah. Akhawat nak gerak lagi 5 minit ...
Click here to read more »
image-963

Penyiaran Bukan Bidang Perempuan

'terlalu cair melihat vid ni. tak sesuai untuk tayangan umum.' -Anon01 'bahaya jugak kalo ikhwah tengok ni' -Anon02 'chup yang kiri tak pakai purdah' -Anon03 'comel kan? comel kan?' -Anon03 'ala..nape xnk ltak name2 yg terlibat... kan da payah nak takdim' -Anon04 'subhanallah, cantiknya akhawat ni.' -Anon03 Komen di atas adalah rentetan daripada penyiaran video promosi terbaru sempena program ADINDA 2011 - program mega pertama saya rasa, hanya melibatkan akhawat. Ditambah pula dengan suasana Mesir yang sedikit konservatif, video ini pastinya mengundang sedikit kontroversi. Kebanyakan komen tersebut ...
Click here to read more »
image-401

Bimbang…

Ahah tiba-tiba rasa bimbang. 1. Bimbangkan keselamatan Kisah akhawat dicederakan, serta peringatan daripada kak Remi mengenai keselamatan akhawat sangat membimbangkan. Super senior akhawat dulu-dulu sangat ganas. Ingat lagi kak Battah yang diumpat kerana suara beliau (bukan saya tapi orang lain :P). Biasalah; mengumpat dan bercerita tentang orang adalah perkara yang best. Abang Hamdan pun sama. Dengan kami bercakap lemah lembut, tapi dengan Arab, macam menjerit dan menengking. Mungkin kerana zaman dulu duduk seorang diri. Orang kata kena pandai berdikari. Kena adapt dengan budaya ...
Click here to read more »